Sprave za teretanu

Sprave za teretanu uglavnom se uzimaju u obzir one cija je namena da kroz određeni pokret povecaju snagu pojedinih misicnih grupa. U ovu grupu spadaju masine i slobodni tegovi (druga generacija - bodybuilding program). Uzmimo u obzir da sprave za teretanu obuhvataju mnogo siri dijapazon masina i rekvizita koji su takođe zastupljeni u teretanama, doduse u nesto manjoj meri ali o njima u nekom od narednih tekstova.

Sprave za teretanu su se razvijale na engleskom govornom podrucju (bench press, rowing, Smith machine, leg extension, leg curl, cross machine...). Pod ovim nazivima su najpoznatije, retko ko bi prepoznao kosi nozni potisak (leg press), zar ne?

Slobodni tegovi i sipke.

Oprema bez koje je nezamislivo raditi bilo kakav trening sa opterecenjem. Postoje dve varijante, dvorucni teg (barbell) i jednorucni teg ili bucice (dumbell). Sve osnovne visezglobne vezbe se izvode sa slobodnim tegovima, potisak za grudi (bench press), cucanj (squat), mretvo dizanje (deadlift). Prednost je ta sto je moguce dozirati fino opterecenje prema sposobnosti vezbaca i sto se 1RM uvek radi sa slobodnim tegom (jedno maksimalno ponavljanje za određenu vezbu na osnovu kojeg se pravi plan i program treninga određenog tipa - eksplozivnost, brzinska snaga, misicna masa...). Nedostatak slobodnih tegova su opasnost od povrede i nejednako opterecenje prilikom izvedbe određenih pokreta (biceps pregib).

Masine sa prenosom preko koturova.

Najrasprostranjenije sprave za teretanu su upravo ove. Sa njihovim razvojem trend fitnesa je uzeo maha velikom brzinom zbog velike prednosti, a to je pristupacnost, konstantno opterecenje duz celog pokreta i lako izvođenje pokreta. U ovu grupu spadaju sve masine koje poseduju prenos preko kotura i sajle. Izuzetno su pogodne za izolovanje pojedinacnih misicnih grupa jer je pokret uglavnom jednozglobni, i najbitnije prati se sam hod masine tako da je mogucnost povrede svedena na minimum sto ove masine cini idealnim za pocetnike.

Sprave za teretanu su dobre i efikasne, a isto toliko i opasne za individuu koja se upusti u podvig sa njima. Losa tehnika moze dovesti do trenutnog onesposobljavanja pa cak i teske povrede (diskus hernija, isijas). Zato je NEOPHODNO pitati strucnjaka za pomoc i asistenciju.

Pise: Gordan Stankovac, fitnes instruktor, DIF

Ostali tekstovi
Pozovi